Conclusie
De Mitsubishi Outlander PHEV heeft meer pluspunten, dan minpunten. De pluspunten zijn: ruimte, uitrusting, uiterlijk. De minpunten zijn zijn hogere gewicht en enkele kleine aandachtspunten die Mitsubishi geen moeite kosten om die bij een volgende Outlander te verbeteren. Als je voor de Outlander kiest, dan zul je er veel plezier van beleven. Bedenk wel van te voren, dat het een grote auto is. Daar kun je je op verkijken. En wees wel consequent met elektrisch laden, anders is het geen zuinigheidswonder. Daarom ontvangt de Mitsubishi Outlander PHEV een BUSINESS 8,5.

Introductie
Er is in 2013 bij de introductie van de Mitsubishi Outlander PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) veel over deze auto geschreven. Vanwege zijn aantrekkelijke bijtellingspercentage was de Outlander erg populair en niet aan te slepen. Nu de tweede versie van de Outlander PHEV geïntroduceerd is, onderzochten wij of het alleen het bijtellingspercentage is wat deze Outlander versie zo aantrekkelijk maakt. Of heeft hij nog meer pluspunten? We kunnen wel alvast verklappen dat we veel meer pluspunten ontdekt hebben.

Leaserijders keuze

  • Meest gekozen uitvoering:      Executive Edition
  • Meest gekozen opties:             Opties zijn er ook niet
  • Meest gekozen accessoires:   Trekhaak, beschermstrip achterbumper, instaplijsten, kofferbakbeschermer en dakdrager
  • Meest gekozen kleuren:          Amethyst Black (1), Ruby black (2) en Titanium Grey (3)

Onze keuze

  • Uitvoering:      Executive Edition of Instyle
  • Opties:             Er zijn geen opties mogelijk. De opties zijn verwerkt in een luxere uitvoering
  • Accessoires:    Trekhaak, kofferruimtebeschermer en achterbumperbeschermer
  • Kleur(en):        Exterieur: Orient Red, Titanium Grey of Granite Brown. Interieur: bruin leder met rode accenten

De 10 aanschafcriteria voor de Mitsubishi Outlander PHEV

Ruimte en gemak
Voorin: de ruimte voorin is erg goed. Je voelt gelijk dat je met een grote auto op pad bent, wat al begint bij de hoge instap. Het vele glas en diepe dashboard bevestigen het ruime gevoel. De stoelen bieden veel steun, al had de zittingen wat langer gemogen. Gelukkig kun je de bestuurdersstoel kantelen bij het in hoogte verstellen, daarmee zorg je gelijk voor extra steun voor de onderbenen.

Achterin: ook hier merk je dat je te maken hebt met een grote auto. Als je kiest voor de meest luxe versie dan krijg je een schuifdak, maar deze is zo ingenieus geplaatst dat het geen hoofdruimte in beslag neemt.
Bagageruimte: alhoewel de bagageruimte niet perfect vierkant is, door de luidspreker en uitsparingen aan de zijkant, is hij wel groot. Je kunt er 463 liter in kwijt. Als gemiddelde Nederlander kun je ook onder de achterklep staan. Een neergeklapte achterbank zorgt voor een vlakke laadvloer. Dat is iets wat je niet altijd ziet bij een Plug-In hybride auto. Het accupakket is namelijk in de wagenbodem weggewerkt.
Opbergvakken: De Outlander heeft op alle standaardplekken (portieren en middenconsole) grote opbergvakken. Opmerkelijk zijn wel de bekerhouders in de bagageruimte. Deze zijn alvast geplaatst voor de 7 persoonsuitvoering. Een uitvoering die helaas niet beschikbaar is voor de Plug-In versie.

 Veiligheid (5 sterren) & luxe
Veiligheid: De veiligheidsscore van de Outlander is een volle 5 sterren volgens Euro NCAP. Alleen de meest luxe Outlander, de Instyle+, is voorzien van extra “luxe” veiligheidsvoorzieningen zoals adaptive cruise control, forward collision warning en lane departure warning. De overige drie minder-luxe uitvoeringen hebben de gebruikelijke veiligheidsafkortingen, ABS, ESP en een uitgebreid airbagpakket.

Luxe: Voor de Outlander zijn er geen opties beschikbaar. Mitsubishi Nederland heeft de opties verwerkt in vier verschillende uitvoeringen, waar goed over nagedacht is. Het voordeel hierbij voor de leaserijder is, dat hij/zij geen toestemming aan zijn werkgever hoeft te vragen om extra opties toe te voegen. De basis Business Edition is al rijk uitgerust, maar een upgrade maakt het leven in een Outlander alleen maar prettiger met o.a. elektrische achterklep en verwarmbaar stuurwiel.

Het ABC-Leasepakket (Achteruitrijcamera, Bluetooth carkit en Cruise Control) is natuurlijk aanwezig op de basisversie, de Business Edition. Maar gelukkig heeft Mitsubishi de basis-Outlander nog rijker uitgerust dan dat, o.a. een navigatiesysteem en DAB+ zitten standaard in deze versie. Als je één versie luxer kiest, dan kun je je auto voorverwarmen en koelen terwijl hij oplaad. Dit kun je instellen in de auto, maar ook via de app. Het nadeel is wel, dat er een maximum zit aan de verwarm/koeltijd. In de auto kun je maximaal 15 minuten instellen, via de app kan dat maximaal 30 minuten. Dus als het erg hard vriest of je zomerse afspraak loopt uit, dan heb je nog niet helemaal de gewenste temperatuur, maar slechts een iets aangenamere.

Mitsubishi levert twee oplaadkabels bij de Outlander. Één om thuis te laden via je eigen stopcontact en één kabel voor publieke laadpalen. Mitsubishi geeft je dus geen excuus om niet elektrisch op te laden.

Comfort versus sportiviteit
Het hoge uiterlijk van de Outlander bevestigt dat dit geen sportieve auto is, zijn sportieve lichtmetalen velgen ten spijt. Door zijn hogere gewicht en acceleratievermogen ligt de auto goed in de bocht en kun je er sportief mee rijden, maar heb niet teveel sportieve aspiraties. Dit is voornamelijk een comfortabele auto. Door zijn hoogte heb je ook een goed uitzicht op de weg, maar geen laag sportief uitzicht.

Zakelijke uitstraling/design
Deze nieuwe Outlander heeft door het gebruikte chroom, glimmend zwart en rode achterlichten een moderne uitstraling. Bedenk wel goed welke exterieurkleur je kiest. Juist omdat de Outlander een grote auto is, geeft de ene kleur een andere uitstraling dan een andere kleur. De Outlander was en is een groot succes onder leaserijders. Daardoor heeft hij ook de reputatie dat veel leaserijders alleen maar vanwege het bijtellingsvoordeel voor de Outlander kiezen. Er zijn echter ook genoeg andere punten te noemen waarvoor je voor de Outlander kiest. Zoals onder andere zijn uiterlijk.

Het interieur met de glimmende accenten staan hem goed. Het dashboard is wel druk met veel knoppen. Misschien dat bij de volgende Outlander versie er meer functionaliteiten in het touchscreen verwerkt kunnen worden.

Emotie versus ratio
De Outlander is met een Japanse potlood scherp getekend. Zowel van binnen als van buiten ziet de Outlander er fraai uit en zal de keuze van de Outlander niet alleen gebaseerd zijn op zijn bijtellingscategorie (ratio). Met een goede exterieurkleur komen de zwart glimmende en chromendelen goed uit de verf. Je kiest de Outlander PHEV nu dus meer op emotie dan ooit.

Carkit, navigatie & audio
De carkit, navigatie en audio worden allemaal bedient via het grote touchscreen op het dashboard.

Carkit: De carkit werkt zoals je mag verwachten, goed. Hij is te bedienen via het stuurwiel, maar ook via je stem. Het geheel is makkelijk in te stellen. Ook het streamen van muziek op je telefoon is geen probleem.

Het navigatiesysteem is vreemd genoeg niet via je stem te bedienen. Deze is enkel handbediend, maar dat werkt ook goed. Met duidelijke aanwijzingen die visueel ook tussen de meters voor je neus weergegeven worden.
Vanaf de Executive Edition heb je het Rockford Fosgate premium audiosysteem met maar liefst 710 Watt. Gecombineerd met het DAB+ systeem heb je helemaal niets te klagen over het geluid uit je luidsprekers, maar als het systeem de helft aan Wattage zou hebben, dan zou je het ook geloven.
De achteruitrijcamera wordt ook op dit scherm weergegeven en is 100% ingesteld in het voorkomen van aanrijdingen tijdens inparkeren. Naast de statische afstandslijnen heb je namelijk ook dynamische afstandslijnen die met het stuur meedraaien én heb je ook nog de welbekende piepjes om je te waarschuwen voor objecten die te dichtbij staan. Zelfs dan hebben we nog niet alles genoemd, want de Outlander heeft ook rondom kleine camera’s die voor een 360 graden zicht rondom de auto zorgen. Als je nu nog schade rijdt…

Prestatie (203pk, 0-100: 11 sec., 170 km/h, verbruik (1:16,8) & trekgewicht (1500kg)
Ondanks dat de 0-100 acceleratie 11 seconden in beslag neemt, voelt de auto veel sneller aan, wat natuurlijk te danken aan de hulp van de elektromotor. Dat snelheidsgevoel heeft Mitsubishi knap gedaan, de Outlander is met zijn 1820kg namelijk geen lichtgewicht. Dat hoge gewicht voel je ook niet terug in zijn stuurgedrag.

Het verbruik is 1:16,8 volgens www.werkelijkverbruik.nl (waarin tankpasgegevens verwerkt zijn). Natuurlijk kan dat een stuk zuiniger als je nog meer elektrisch tankt, maar zijn hogere gewicht blijft hem parten spelen. Er is geen excuus om niet elektrisch te laden, want je krijgt standaard twee oplaadkabels. Om zowel thuis te laden via je normale wandcontactdoos of via een laadpaal. Via de snellaadaansluiting op de Outlander, kun je in een half uur het accupakket 80% opladen.
Met een volledig opgeladen accu, heeft de Outlander PHEV een theoretische elektrische actieradius van 52km. Ga uit van ongeveer de helft als je veel airco of verwarmingscapaciteit van de auto vraagt.

Bijtelling (22%, € 288,- o.b.v. 40,8%) / aanschaf (vanaf € 38.530,-)
De Mitsubishi Outlander PHEV heeft een vanafprijs van € 38.530,- (fiscaal) en heeft een bijtellingspercentage van 22%. Dit komt overeen met € 288,- netto bijtelling op basis van 40,8% inkomstenbelasting. Bij 52% belasting betaal je maandelijks netto € 367,-. Als je 7 zitplaatsen wilt hebben, dan kies je voor de niet-Plug-In versie en deze is verkrijgbaar vanaf € 32.990,- en ook met 22% bijtelling. Maandelijks kost deze netto € 247,- bij 40,8% belasting. Dat is € 45,- per maand minder aan bijtelling. Met 52% belasting is het maandelijks € 315,-. Wel of geen 7 zitplaatsen is een afweging die de leaserijder zelf moet maken, maar naast de extra zitplaatsen bespaar je ook bijtelling. Je kunt dan niet elektrische laden en besparen.

Leaseprijs (€ 599,- excl. BTW 60mnd./20.000km)
Als je maximaal gebruik wilt maken van de bijtellingsregels van 2016, dan adviseren wij je om een leasecontract af te sluiten voor de duur van 60 maanden en dan bij een jaarlijks kilometrage van 20.000 kun je de Outlander al leasen vanaf € 599,- excl. BTW. Dit leasebedrag is gebaseerd op het meest gebruikelijke leasecontract namelijk Full Operational Lease. Hier zitten alle kosten van de auto in verwerkt. Zoals ROB (Reparatie Onderhoud Banden), verzekering, wegenbelasting etc.

Voor persoonlijk leaseadvies of een scherpe leaseprijs kunt u altijd contact opnemen met LeaseAholic.

Waardevastheid
De Mitsubishi Outlander is al geruime tijd op de markt. Er zijn er ook veel van verkocht en dat is niet voor niets. Het is een aantrekkelijk ruime en goed uitgeruste auto. Hij heeft voor een tweede leven bij een particulier veel te bieden. Tezamen met de betrouwbaarheid van Mitsubishi, zijn aantrekkelijke uiterlijk en grote aanbod Outlander PHEV’s (die uit de lease komen) zit het met de waardevastheid wel goed. De aankomende jaren krijgt hij wel meer concurrentie van de nieuwe Plug-In hybride modellen.

Conclusie De Mitsubishi Outlander PHEV heeft meer pluspunten, dan minpunten. Zijn pluspunten zijn: ruimte, uitrusting en uiterlijk. De minpunten zijn zijn hogere gewicht en enkele kleine aandachtspunten die Mitsubishi geen moeite kosten om die bij een volgende Outlander te verbeteren. Als je voor de Outlander kiest, dan zul je er veel plezier van beleven. Bedenk wel van te voren, dat het een grote auto is. Daar kun je je op verkijken. En wees wel consequent met elektrisch laden, anders is het geen zuinigheidswonder. Deze Mitsubishi Outlander kan goed zakelijk gebruikt worden en krijgt daarom een Business 8,5.

BEOORDELING: EEN BUSINESS 8,5

Voor persoonlijk en vrijblijvend leaseadvies, kunt u altijd contact opnemen met LeaseAholic.
Fotografie: Joey Jacobs

Subaru XV nodigt uit tot avontuur

Iedereen kent het automerk Subaru van de rally-auto’s. De nieuwste crossover van Subaru, de XV, is alweer tijdje uit maar je ziet ze nauwelijks. Om erachter te komen of dit terecht is, namen we de Subaru XV een weekje mee. Op avontuur Jaren geleden heb ik een paar...

De Jaguar I-Pace is de toekomst voor de leaserijder

Wat gaaf is het om in de ‘nu-nog-zeldzame’ Jaguar i-Pace te rijden! Nu nog zeldzaam, we hadden er namelijk tijdens onze rijtest nog geen één in het wild gespot, maar we verwachten er in 2019 veel van te zullen zien. Jaguar heeft er namelijk nu al duizenden van...

Ford Mondeo ST-Line – rijtest

Conclusie De Ford Mondeo ST-Line is gemaakt voor de 2017 bijtellingsregels. De leaserijder kan (bijna) niet meer kiezen voor een verlaagde bijtellingscategorie en daarom maakt men weer emotionele keuzes. Je gaat voor de auto die je aanspreekt. En dat doet de ST-Line...

De 7 schoonheden van de DS 7 Crossback – leaserijderstest

Al in de 17e eeuw werden in Frankrijk de zeven schoonheden bepaald. Ze zijn natuurlijk niet één-op-één te vergelijken met een auto, maar we vonden na de rijtest dat de DS 7 Crossback zoveel unieke schoonheden heeft, dat we deze leaserijdersrijtest in het teken hebben...

Tesla Model S 75D – leaseauto test voor leaserijder

Een bijzondere auto en tegelijkertijd ook weer niet. Eigenlijk is het een exoot en toch rijden er zoveel van rond. We hebben het over de Tesla Model S, die vanaf 2019 mensen niet meer alleen kan overtuigen met zijn lage bijtelling van 4%. Vanaf 2019 wordt het namelijk...

De Ford Mondeo Hybrid Wagon is een Europese Amerikaan

Er verschijnen steeds meer hybride auto’s en Ford wil niet achterblijven. Eén van de eerste hybride Fords is de Mondeo Hybride, die sinds begin dit jaar ook als Wagon beschikbaar is. Wij namen de Ford Mondeo Hybride Wagon in de schitterende kleur “urban teal “ een...

Rijtest Mercedes-Benz A 180 d

Mercedes-Benz vernieuwt zijn modellen in rap tempo, zo ook de A-Klasse. Mercedes’ kleinste ontvangt de laatste innovaties op het infotainmentgebied en dat is best bijzonder, gezien de modelpositionering. Hoe bevalt ons de nieuwe A? We zochten het uit tijdens een...

Rijtest Jeep Compass, voor de bijtellende leaserijder

Jeep, het merk dat bekend is geworden vanwege de Tweede Wereldoorlog. Er werden er toen tussen 1941 en 1945 640.000 van gemaakt. Voorzien van een 2,2 liter motor met 60 pk gecombineerd met niet te veel technische snufjes. Tussen de Willys MB Jeep en de door ons...

Kia Optima PHEV – rijtest

Conclusie De Kia Optima is binnen de KIA familie een onbekendere, maar niet minder interessantere leaseauto. Als leaserijder is de Optima PHEV jouw ideale kandidaat. Je rijdt comfortabel, hebt veel luxe en kan relatief veel elektrische kilometers (54km) maken. Ondanks...

Mazda3 SkyActiv-D 116 is onopvallend opvallend

Het C-segment is in korte tijd flink vernieuwd. Na onder andere de Mercedes-Benz A-Klasse en Ford Focus, heeft nu Mazda zijn ‘3’ in het nieuw gestoken. Wij testten de zuinige Mazda3 SkyActiv-D 116. Rijdt de auto net zo sportief als dat hij eruit ziet? Hoe bevalt het...

LeaseAholic

Wij helpen de leaserijder bij de keuze voor een nieuwe leaseauto, leaseofferte, leasecontract en/of leasemaatschappij. De schakel tussen u en de leaserijder!

CONTACTGEGEVENS

Korenmijt 43, 5406 AN, Uden info@leaseaholic.nl tel: +31(0)41-3305576 kvk: 66127394