Het bestaansrecht van autobeurzen
Er worden steeds minder autobeurzen georganiseerd. De Nederlandse trots AutoRAI is niet meer. En veel autofabrikanten zijn niet meer op elke beurs aanwezig. Omwille van kosten geeft men aan. Maar hebben autobeurzen dan helemaal geen bestaansrecht meer?
Een autobeurs wordt gehouden in enkele hallen, waarbij de autofabrikanten hun modellen kunnen presenteren aan een groot publiek. Het klinkt simpel, maar er is veel mee gemoeid. Vooral geld.
Een autobeurs is duur!
Bij een autobeurs zijn er voor een autofabrikant/auto-importeur veel verschillende kostenposten. Bijvoorbeeld:
Vooraf:
Preparatie auto’s, vervoer auto’s, huur en bouwen van de stand.
Tijdens:
Kleding, eten & drinken, overnachting, salaris host/hostesses.
Achteraf:
Vervoer auto’s, reparatie auto’s (schades) en afschrijving auto’s (niet meer nieuw).
Bij een kleinere autobeurs is men minimaal 3 miljoen euro kwijt. Bij de IAA in Frankfurt heeft Mercedes-Benz een eigen hal met verschillende verdiepingen. Mercedes-Benz is daar ongeveer 40 miljoen euro aan kwijt.
Waarom zijn er dan nog autobeurzen?
Als een autobeurs zoveel geld kost, waarom worden er dan nog autobeurzen georganiseerd? Het kost veel tijd en geld en je hebt door het hele land autodealers zitten die ook het hele modellengamma presenteren. Echter,
Minder showroombezoek
Gemiddeld gaat elke autokoper nog maar naar 1,3 showrooms. Vroeger was dat cijfer nog omgekeerd, 3,1. Bij een autobeurs heb je in een paar weken tijd veel mensen over de vloer. Er komen tussen de paar honderdduizend en een kleine miljoen bezoekers naar een autobeurs.
A/B/C beurzen
In Europa zijn de Frankfurt IAA, Parijs Mondial de l’Automobile en Autosalon van Genève de belangrijkste beurzen. Sommige autofabrikanten gaan in Europa alleen naar Geneve, omdat dat de meest toonaangevende is. Geneve wordt als A-beurs getypeerd. Frankfurt en Parijs zijn een B-beurs en de AutoRAI was een C-beurs. Hoe lager de score, des te minder primeurs je kon verwachten.
Autosalon van Brussel vreemde eend
De beurs van Brussel is een aparte. Qua primeurs is het geen grote beurs, maar het is een autobeurs die geen enkele fabrikant aan zich voorbij laat gaan. Brussel is namelijk een verkoopbeurs! Er worden tussen de 30 en 40% van het jaarlijks totaal aantal auto’s verkocht.
Oftewel: Verkoop auto’s op de beurs en de beurs wordt een succes!
Trends spotten
Op een autobeurs laten fabrikanten zich altijd van hun beste kant zien. De nieuwste showroommodellen worden gepresenteerd, maar ook toekomstige modellen en concept cars. Als leaseautojournalisten is een autobeurs de ideale plek om snel de nieuwste modellen te ervaren. Op de IAA van Frankfurt vielen ons een aantal zaken op:
Kunststof is in
Het gebruik van kunststof is helemaal niet meer ouderwets. Bij SUV’s is het gebruik ervan heel normaal. Daar komen nu ook stationwagons bij. De Toyota Auris Touring Sports Freestyle is het laatste model waar kunststof op geplakt is. Het gebruik van kunststof geeft de auto een robuuster uiterlijk en een ogenschijnlijk hogere instap. Dat laatste is vaak schijn en het robuustere uiterlijk wordt vaak niet gecombineerd met vierwielaandrijving, maar met ‘normale’ voorwielaandrijving. Wij houden wel van dit soort afgeleide varianten. Zouden meer fabrikanten moeten doen!
We gaan omhoog
Als er één categorie is die optimaal profiteert van de vergrijzende samenleving, dan zijn dat de compacte SUV’s. De Hyundai Kona en Kia Stonic zijn de laatste aanwinsten in dit segment. Naast dat ze een hogere instap hebben, zien ze er jeugdig uit. Aan de buitenkant zorgt het rondom geplaatst kunststof voor extra ruigheid. Beide interieurs zijn naar de modernste maatstaven opgebouwd.
Positieve verrassingen
Van sommige modellen zie je de plaatjes en vallen ze in het echt tegen. Bij de Opel Insignia en Lexus CT is het tegendeel waar. De compleet nieuwe Insignia is in het echt nog mooier dan de plaatsjes. Dat geldt vooral voor de sedan-uitvoering, Grand Sport genaamd. De stationwagon, luisterend naar de naam Sport Tourer, is een echte Nederlandse veel-waar-voor-je-geld auto. De Lexus CT is gefacelift en meestal is dat niet zo spannend. Spannend is hij nog steeds niet, maar als je hem in het echt ziet dan ben je positief verbaasd over de goede indruk die hij achterlaat.
Ervaar elektrisch rijden op de EV Experience
Altijd al willen weten hoe een elektrische auto of waterstofauto rijdt? Die ervaring kun je heel makkelijk opdoen tijdens de EV Experience. Deze wordt van 2 t/m 4 oktober gehouden op het vernieuwde Circuit Zandvoort. De (garage)deuren zijn dagelijks geopend van 10:00...
Geef zakelijke rijder per 1 juli al keuze in bijtelling
Het coronavirus heeft het reisgedrag van werknemers ingrijpend veranderd. Ruim een kwart* van de zakelijke rijders wil ook na de coronacrisis vaker blijven thuiswerken. Ook privé-kilometers nemen af, met uitzondering van die voor vakanties met de eigen auto. Het is...
En ja, dan ben je ineens Autopersonality of the Year
De Nationale Auto Awards hebben een verkiezing georganiseerd voor diverse doelgroepen en bedrijven in de autobranche. Denk daarbij aan het beste schadeherstelbedrijf, universeel autobedrijf, autorijschool van het jaar, maar ook de Autopersonality of the Year. Mijn...
Wil je ook leaseautonieuws op je website tonen?
LeaseAholic
Wij helpen de leaserijder bij de keuze voor een nieuwe leaseauto, leaseofferte, leasecontract en/of leasemaatschappij.
De schakel tussen u en de leaserijder!
CONTACTGEGEVENS
Loopkantstraat 25,
5405 AC, Uden
info@leaseaholic.nl
tel: +31(0)41-3305576
kvk: 66127394