Lightyear voor de leaseklant

door | dec 24, 2018

Met een vanafprijs van € 119.000,- en 4% bijtelling is het de ideale auto voor de zakelijke (lease) rijder. Lightyear heeft de captive leasemaatschappij (huis-leasemaatschappij) gepresenteerd en het chassis is uitgebreid gepresenteerd. We mochten nu voor het eerst ook foto’s maken. De auto hebben ze nu niet laten zien, maar de vorige keer hebben we de auto al mogen zien. In dit artikel hebben we hem beschreven en krijg je dus een goed beeld van hoe hij er uit komt te zien. 

Leaseplan is captive leasemaatschappij Lightyear

Wij spraken met Erik Henstra, Managing Director van Leaseplan en vroegen wat Leaseplan echt inbrengt als partner. Dit komt naast haar grote netwerk in Europa en haar werkplaatsen neer op kennis ten aanzien van wat leaserijders echt willen hebben in hun auto. Hier wordt in de ontwikkeling van de Lightyear One ook direct gebruik van gemaakt. Kennis van onderhoud die Leaseplan heeft zal worden ingebracht zodra de auto’s zullen gaan rijden door mogelijk ook onderhoud uit te voeren in haar werkplaatsen.

Henstra geeft aan dat klanten van Leaseplan willen versnellen in de elektrificering van hun wagenpark. Daarin wil Leaseplan graag helpen door het kunnen aanbieden van nieuwe technologieën zoals met name de Lightyear One. De transitie van fossiele brandstof naar elektrisch rijden is een cyclus zoals er ook een cyclus gaat komen van de huidige EV naar zonneauto. Kortom, er is veel ruimte voor Lightyear en het momentum is daar.

Henstra geeft aan dat Leaseplan momenteel bezig is de vloot van haar eigen medewerkers volledig te elektrificeren omdat ook zij willen versnellen. Leaseplan zelf heeft ook een Lightyear One Pioneer Edition gereserveerd. Henstra kijkt er nu al zeer naar uit om met zijn eigen kinderen in die auto de actieradius te gaan testen.

Henstra geeft aan dat de Lightyear One echt dé auto zal worden van de CEO van bedrijven die nu inzetten op elektrisch rijden. Deze auto wordt het symbool voor de volgende stap in elektrisch rijden.

“En het is natuurlijk ook gewoon erg leuk wat hier gebeurt” sluit Erik Henstra af.

En daar zijn wij het helemaal mee eens!

4% bijtelling voor Lightyear

Elly Blanksma-van den Heuvel, de burgemeester van Helmond, was aanwezig voor de opening van de productiehal maar ook om te onderstrepen hoe belangrijk en logisch het is dat een nieuw automerk zich heeft gevestigd in Helmond waar automotive Nederland vanuit historie groot is geworden.

Als oud parlementariër heeft zij toegezegd haar netwerk in Den Haag volledig in te zetten ten dienste van Lightyear. Zij streeft naar een ‘fiscaal vriendelijke benadering’ van de politiek voor de zonneauto van Lightyear. Het merk verdient volgens haar gewoon een vliegende start. Wij zijn uiteraard erg benieuwd wat dit gaat betekenen en gaan deze belofte nauwgezet volgen.

We hebben wel al stiekem vernomen dat de RAI Vereniging hard aan het lobbyen is om zonne-energie aangedreven auto’s dezelfde status te geven als waterstof-auto’s. Dat betekent 4% bijtelling over de gehele waarde van de auto. Dus geen grens op € 50.000,- zoals bij elektrische auto’s. Dat lijkt logisch, maar de wet (Belastingdienst/handboek loonheffingen) is helemaal nog niet ingesteld op zonne-auto’s.

Energie transitie

Wij spraken eerder al eens met TNO over de energietransitie als gevolg van het gasloos maken van woningen en ook zij geven aan dat het opladen van auto’s iets is waar nog geen duidelijke oplossing voor is. “Dit zullen de mensen uiteindelijk bijvoorbeeld op wijkniveau moeten oplossen” .

Lightyear wil een bijdrage leveren door de eerste te zijn die een zonneauto in productie brengt voor consumenten. In hoofdzaak door twee dingen te beperken

  • grijs-laden van auto (stroom opgewekt door fossiele brandstoffen)
  • investeringen in infrastructuur netwerk (laadpalen)

Dit alles zoekt Lightyear terug in een optimale balans van gewicht, luchtweerstand (CW waarde) en beschikbaar vermogen (kWh). Daar waar uiteindelijk de mobiele telefoon de gele praatpalen overbodig heeft gemaakt zou Lightyear met haar technologie zomaar de speciale laadpalen overbodig kunnen maken.

Lightyear’s chassis

Het valt op dat het chassis wat hoger lijkt dan een normale EV auto. Dat blijkt te kloppen want, de auto wordt een soort lage of zogezegd platte variant van een Crossover coupé. Hij zal daarmee hoger op de weg liggen dan normale auto ook om ook op plekken te kunnen komen waar normale lage auto’s niet kunnen komen. Echte off-road kwaliteiten zijn, ondanks de vierwielaandrijving, echter niet te verwachten. Lees HIER meer over Lightyear bij onze partner-site. 

Ervaar elektrisch rijden op de EV Experience

Ervaar elektrisch rijden op de EV Experience

Altijd al willen weten hoe een elektrische auto of waterstofauto rijdt? Die ervaring kun je heel makkelijk opdoen tijdens de EV Experience. Deze wordt van 2 t/m 4 oktober gehouden op het vernieuwde Circuit Zandvoort. De (garage)deuren zijn dagelijks geopend van 10:00...

Geef zakelijke rijder per 1 juli al keuze in bijtelling

Geef zakelijke rijder per 1 juli al keuze in bijtelling

Het coronavirus heeft het reisgedrag van werknemers ingrijpend veranderd.  Ruim een kwart* van de zakelijke rijders wil ook na de coronacrisis vaker blijven thuiswerken. Ook privé-kilometers nemen af, met uitzondering van die voor vakanties met de eigen auto. Het is...

En ja, dan ben je ineens Autopersonality of the Year

En ja, dan ben je ineens Autopersonality of the Year

De Nationale Auto Awards hebben een verkiezing georganiseerd voor diverse doelgroepen en bedrijven in de autobranche. Denk daarbij aan het beste schadeherstelbedrijf, universeel autobedrijf, autorijschool van het jaar, maar ook de Autopersonality of the Year. Mijn...

LeaseAholic

Wij helpen de leaserijder bij de keuze voor een nieuwe leaseauto, leaseofferte, leasecontract en/of leasemaatschappij.

De schakel tussen u en de leaserijder!

CONTACTGEGEVENS

Loopkantstraat 25,
5405 AC, Uden
info@leaseaholic.nl
tel: +31(0)41-3305576
kvk: 66127394