Vandaag heeft het kabinet het Belastingplan 2025 bekendgemaakt. In dit Belastingplan en de Overige Fiscale Maatregelen staan spraakmakende aanpassingen van de autobelastingen. In dit nieuwsbericht bespreken we onder meer de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's, de brandstofaccijns, het wegvallen van de bpm-schijf voor plug-in hybrides (PHEV), de aanpassing van de bijtelling voor bestelauto's en de ingrijpende wijziging van de fiscale eisen die aan auto's worden gesteld.
Accijnsverlaging brandstof
Allereerst het goede nieuws voor iedereen die regelmatig zijn of haar auto voltankt: niet alleen kun je nog een jaar langer profiteren van de huidige korting op de brandstofaccijns, ook de jaarlijkse indexatie van de brandstofaccijns gaat niet door. Kortom: dit voordeel loopt door tot eind 2025.
Bijtelling bestelauto aangepast
Voor alle duidelijkheid: we hebben het hier niet over de ‘gewone’ bijtelling, maar over de eindheffing doorlopend afwisselend gebruik bestelauto, ook wel de € 300-regeling genoemd. Die eindheffing blijft gelukkig wel bestaan, maar wordt vanaf 2025 jaarlijks iets verhoogd. Dit is op zich wel logisch omdat dit bedrag al sinds 2006 niet is aangepast. Het nieuwe bedrag wordt volgens de wettekst € 438 (hoewel in de toelichting ook € 439 wordt genoemd).
Zorgkostenaftrek wordt vereenvoudigd
Dit lijkt misschien een vreemde titel voor een paragraaf over autobelastingen, maar wij hebben het hier over de reiskosten die je kunt aftrekken in de aangifte inkomstenbelasting wanneer je veel kilometers maakt voor bijvoorbeeld het bezoek aan een arts, ziekenhuis of therapeut. In dat geval mocht je de werkelijke kilometerkosten van je auto aftrekken, maar die zijn nogal lastig te bepalen. Nieuw is dat je vanaf volgend jaar ook hiervoor gewoon € 0,23 per kilometer moet rekenen. Ga je met een taxi, dan mag je nog steeds de werkelijke taxikosten aftrekken. De regeling waarbij je kilometerkosten mag aftrekken voor ziekenbezoek, wordt ook iets verduidelijkt c.q. uitgebreid, maar daar gaan we hier verder niet op in.
Motorrijtuigenbelasting elektrische auto’s
Nu hoef je nog geen motorrijtuigenbelasting te betalen wanneer je een elektrische auto bezit. Het was al bekend dat je per 2025 25% motorrijtuigenbelasting gaat betalen en ook over de jaren daarna zijn er al allerlei voorstellen gedaan. Nieuw is dat verduidelijkt wordt dat in 2025 het 25% tarief niet alleen geldt voor de motorrijtuigenbelasting, maar ook voor de provinciale opcenten die je voor een auto moet betalen. Daarnaast zijn de tariefvoorstellen voor de jaren 2026 tot 2030 aangepast. Volgens het wetsvoorstel van vandaag ga je per 2026 75% motorrijtuigenbelasting betalen voor een elektrische auto. Je krijgt dus een korting van 25% ten opzichte van een ‘gewone’ auto. De reden hiervoor is dat een elektrische auto zwaarder is dan een gewone auto. De motorrijtuigenbelasting is gebaseerd op het gewicht van een auto en door de korting word je gecompenseerd voor het extra gewicht van de accu. Het nu aangekondigde tarief 2026 is hoger dan het 60% tarief dat begin dit jaar werd aangekondigd. In 2028 komt er een evaluatie.
Speciale PHEV tabel vervalt
Er is op dit moment een speciale tabel voor het bepalen van de bpm bij plug-in hybride auto’s (PHEV’s). Deze tabel verdwijnt per 1 januari 2025 uit de wet. De reden hiervoor is dat de uitstoot van PHEV’s tegenwoordig steeds nauwkeuriger kan worden bepaald. Voor auto’s met een oude typegoedkeuring is dit goed nieuws: voor deze auto’s wordt de bpm waarschijnlijk wat lager dan nu. Voor auto’s met een nieuwe typegoedkeuring verwacht men dat deze in de nieuwe situatie niet slechter af zijn.
BPM voor bestelauto’s met onbekende uitstoot
Zoals je misschien wel weet, wordt de bpm voor bestelauto’s per 2025 niet meer vastgesteld op basis van een vast percentage, maar op basis van de werkelijke CO2-uitstoot. Maar wat als deze uitstoot niet bekend is? Normaal wordt de bpm dan vastgesteld op basis van een uitstoot van 395 gram per kilometer. Voor bestelauto’s is dit aan de hoge kant, daarom heeft het kabinet besloten om bij bestelauto’s niet uit te gaan van 395 gram, maar van 330 gram per kilometer
Gehandicaptenregeling bpm
Wanneer je een bestelauto inricht voor het vervoer van een gehandicapte persoon in de cabine en zijn of haar niet opvouwbare rolstoel, dan kun je aanspraak maken op een bpm vrijstelling. Normaal moet je de bpm wel eerst zelf voorschieten. Dit voorschieten hoeft binnenkort niet meer. Wanneer je bpm-aangifte doet voor zo’n bestelauto, kun je – als de nieuwe wet ingaat – de te betalen bpm direct verrekenen met de teruggave.
Nihiltarief autobussen
Heb je een autobus die je hoofdzakelijk voor het openbaar vervoer gebruikt en rijdt deze op LPG of gas? Dan hoef je geen motorrijtuigenbelasting te betalen omdat hiervoor een nihiltarief geldt. Wijzig je de tenaamstelling van deze autobus, denk er dan wel aan dat de nieuwe houder ook om dit nihiltarief vraagt. Hiervoor komt waarschijnlijk een aparte verzoekprocedure.
Ingrijpende wijziging definitie (bestel)auto’s, vrachtauto’s en campers
Op dit ogenblik zijn er veel discussies en rechtszaken omdat niet iedereen erbij stilstaat dat de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) andere definities hanteert dan de Belastingdienst om te bepalen of een auto een bestelauto, personenauto of vrachtauto is. Het kan dus voorkomen dat je volgens de RDW in een bestelauto rijdt, terwijl je volgens de Belastingdienst in een personenauto rijdt. Dit levert belastingaanslagen van soms tienduizenden euro’s op en – als gevolg daarvan – tientallen bezwaarprocedures en rechtszaken. Om dit soort discussies te voorkomen, komt het kabinet met een ingrijpend voorstel: per 1 januari 2027 vervallen (de meeste) fiscale voertuigeisen en baseert de Belastingdienst zich alleen nog maar op de RDW-eisen.
Nog meer ingrijpend autobelastingnieuws op komst?
We sluiten dit Prinsjesdag-item af met het nieuws dat het kabinet in het eerste kwartaal van 2025 met bredere besluitvorming komt over “een nieuwe toekomstbestendige balans in de autobelastingen en het aanpalende mobiliteitsbeleid tussen het behalen van de klimaat- en energiedoelen in de mobiliteitssector, een stabiele opbrengst van de autobelasting op de lange termijn, de betaalbaarheid van de automobiliteit en waarbij de bereikbaarheid in Nederland en de regio op orde blijft.”