Het omslagpunt: benzine, diesel, plug-in of elektrisch

door | jul 28, 2017

Wie heeft er niet van gehoord “het omslagpunt”? Maar wat zijn de feiten en fabels over het omslagpunt? We gaan niet aangeven bij welk kilometrage je op welke brandstof moet gaan rijden, maar we geven je de informatie welke het omslagpunt bepalen en waardoor je je eigen omslagpunt kunt berekenen voor benzine, diesel, plug-in of elektrische auto’s.

Het omslagpunt is zoals Van Dale het zegt: ”punt bij het bereiken waarvan er iets verandert”. In de autobranche verandert het omslagpunt als de financiële situatie verandert. Bijv. Je rijdt 5.000km per jaar op benzine. Vanwege ander werk of een verhuizing ga je 45.000km per jaar rijden. Dan heb je vermoedelijk tussen de 5.000km en 45.000km het omslagpunt bereikt waarbij je financieel beter af bent met bijvoorbeeld een dieselauto.

Even naar de basis: welke factoren beïnvloeden het financiële omslagpunt?

  • Het jaarlijkse kilometrage
  • Brandstofsoort
  • Verbruik van de auto
  • Wegenbelasting
  • Verzekering
  • Onderhoud
  • Afschrijving/restwaarde van de auto

Om het overzichtelijk te houden beperken we ons hierbij even tot de eerste vier punten (kilometrage, brandstofsoort, verbruik en wegenbelasting). Verzekeringen kun je namelijk op andere websites vergelijken. Het onderhoud van de auto hangt ook heel erg af van het gebruik van de auto. De restwaarde is een “redelijk” vaststaand gegeven waar bijv. Autotelex hun opinie over geeft. Omdat de restwaarde bij nieuwe auto’s een toekomstige verwachting is, kan deze in de loop der jaren nog wijzigen, maar deze is niet door de gebruiker te beïnvloeden.

Vroeger was het omslagpunt bereken altijd een vergelijk o.b.v. de brandstof: benzine, diesel of LPG. Je hoefde alleen maar rekening te houden met het jaarlijkse kilometrage, brandstofprijs, verbruik en de wegenbelasting van de auto. Deze zijn namelijk direct van elkaar afhankelijk. Tegenwoordig heb je naast brandstofsoorten óók te maken met verschillende aandrijflijnen, dus nu is het: benzine, diesel, LPG, Aardgas, 100% elektrisch, hybride, Plug-In hybride. De (Plug-In) hybride heb je tegenwoordig als benzine en als diesel Plug-In hybride.

Kilometrage

Dit is het uitgangspunt van het berekenen van je omslagpunt. Het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt bepaal je zelf. Kijk hierbij ook naar je verwachte kilometrage. Bijvoorbeeld: Als je het eerste jaar heel veel kilometers maakt, maar het tweede jaar heel weinig. Dan ben je met een diesel (goedkoper bij veel-kilometers) het eerste jaar goedkoper uit, maar het tweede jaar te duur uit.

Een diesel heeft hogere vaste kosten (wegenbelasting). Daarom is een benzineauto aantrekkelijker als je nog niet weet of je veel of weinig kilometers gaat maken.

Verbruik

Alle autofabrikanten geven nu hun brandstofverbruik op basis van de NEDC (New European Driving Cycle ) meting. Dit is de fabrieksopgave. De testcyclus die ze daarvoor gebruiken blijkt in de praktijk lastig te behalen, omdat de auto in een laboratorium getest wordt. De NEDC-meting wordt vanaf 2017 vervangen door WLTP-meting (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures). Deze is veel meer gericht op de praktijk.

Als je wilt weten wat een auto echt in de praktijk verbruikt, dan kun je beter kijken op www.werkelijkverbruik.nl. Deze site verzamelt alle tanktransacties van honderdduizenden auto’s die zakelijk gebruikt worden. We zijn benieuwd in hoeverre de WLTP metingen afwijken van de Werkelijkverbruik.nl gegevens.

Met de komst van de Plug-In hybride technologie is het lastiger geworden om het daadwerkelijke verbruik te bepalen. De Plug-In auto’s zijn namelijk het aantrekkelijkst als je zoveel mogelijk elektrische kilometers kunt maken. Dus als je je auto veelvuldig oplaadt. Dit kost vaak een aantal uur. Veel leaserijders zijn enkel in Plug-In hybride auto’s gaan rijden vanwege hun lage bijtelling en laden de auto weinig elektrisch op. Hierdoor verschillen de fabrieksopgave en het werkelijke verbruik flink van elkaar.

Bij het goed en consequent gebruiken van Plug-In / Hybride technologie zijn er veel verbruiksvoordelen te behalen.

Brandstofsoort

De brandstofprijzen kun je niet beïnvloeden, maar je hebt wel handige apps voor je telefoon om daarop te besparen en de goedkoopste benzinepomp te vinden. De website en app van Directlease werken goed en worden ook als beste beoordeeld door de Consumentenbond. Daarnaast kun je brandstof besparen door je rijstijl aan te passen. Lees hier de 11 belangrijkste rijstijl-tips.

Als je 100% elektrisch rijdt, dan is het van belang dat je op de juiste momenten kunt opladen. Voor een volle elektrische tank moet je rekenen op een paar uur opladen. Als je auto geschikt is voor snelladen, dan kun je binnen 20 minuten al voor 80% opgeladen zijn. De kosten voor het opladen van een auto is een paar euro. Dit is o.a. afhankelijk van de batterijcapaciteit en kWh prijs bij het laadstation.

Wegenbelasting

De wegenbelasting van een auto staat vast o.b.v. het kentekengewicht van je auto. De overheid heeft alleen een vastgestelde verhouding gemaakt tussen benzine / diesel / LPG / Aardgas. Waarbij benzine het goedkoopst is, daarna aardgas, gevolgd door diesel en LPG. Auto’s. Voor auto’s met een uitstoot tot 50 gram CO2 uitstoot geldt t/m 2020 het halftarief voor de wegenbelasting (MRB). U betaalt maar de helft. Dat is nog altijd de “helft” meer dan elektrische auto’s. Voor deze groep geldt dat zij tot 2020 geen wegenbelasting betalen.

Conclusie

Om het omslagpunt te berekenen moet je dus de basisfactoren: je verbruik, brandstofsoort en wegenbelasting combineren met je te maken kilometers. Dan heb je al een goede indicatie welke brandstofsoort het goedkoopste voor jou is. Denk hierbij ook aan je toekomstig te maken kilometers en het consequent opladen van een Plug-In hybride auto. Vergeet niet om een elektrische auto mee te nemen in je vergelijk.

Je kunt over dit onderwerp altijd vrijblijvend contact opnemen met LeaseAholic. Wij informeren je gratis.

 

Geef zakelijke rijder per 1 juli al keuze in bijtelling

Geef zakelijke rijder per 1 juli al keuze in bijtelling

Het coronavirus heeft het reisgedrag van werknemers ingrijpend veranderd.  Ruim een kwart* van de zakelijke rijders wil ook na de coronacrisis vaker blijven thuiswerken. Ook privé-kilometers nemen af, met uitzondering van die voor vakanties met de eigen auto. Het is...

En ja, dan ben je ineens Autopersonality of the Year

En ja, dan ben je ineens Autopersonality of the Year

De Nationale Auto Awards hebben een verkiezing georganiseerd voor diverse doelgroepen en bedrijven in de autobranche. Denk daarbij aan het beste schadeherstelbedrijf, universeel autobedrijf, autorijschool van het jaar, maar ook de Autopersonality of the Year. Mijn...

Hoe rijdt een leaserijder minder schade?

Hoe rijdt een leaserijder minder schade?

Bij de meerderheid van de ongelukken waarbij zakelijke leaserijders betrokken zijn, gaat het om een kop-staartbotsing, zo blijkt uit recente cijfers van een groot leasebedrijf. Ook wordt er vaak schade gereden door het niet verlenen van voorrang. Dat geeft te denken...

LeaseAholic

Wij helpen de leaserijder bij de keuze voor een nieuwe leaseauto, leaseofferte, leasecontract en/of leasemaatschappij. De schakel tussen u en de leaserijder!

CONTACTGEGEVENS

Korenmijt 43, 5406 AN, Uden info@leaseaholic.nl tel: +31(0)41-3305576 kvk: 66127394