Rij-impressie nieuwe Ford EcoSport
Nog voor dat de nieuwe EcoSport in de showroom staat zijn wij uitgenodigd door Ford om alvast kennis te maken met de nieuwe 2018 versie. Het kleinste broertje uit de Ford SUV familie is volledig onder handen genomen. Het is duidelijk dat de nieuwe EcoSport meer op zijn grote broers de Kuga en Edge begint te lijken.
Eerst tijd voor koffie
Voor de kennismaking met de nieuwe EcoSport ging de reis naar het Gooi. In het clubhuis van de golfbaan Naarderbos werden wij door Ford zeer gastvrij ontvangen. Onder het genot van een kop koffie en broodje was er meteen al de mogelijkheid de nieuwe EcoSport te ruiken en voelen. Voor de gelegenheid had Ford een EcoSport ST-Line in het clubhuis geparkeerd. Gezien het druilerige weer geen overbodige luxe.
Eerste indruk
Het eerste dat opvalt is dat het fraaie design van zowel de grotere Kuga en de Edge is doorgezet in de nieuwe EcoSport. De grote grille, strakke lijnen en fraaie voor- en achterlichtunits geven de EcoSport het echte Ford SUV aanzicht. Waarbij de eerste EcoSport echt klein overkwam geeft de 2018 uitvoering dit gevoel niet. Toch zeker een zeer fraaie auto voor het oog.
Tijd om ook de deuren maar eens open te trekken en alvast een voorproefje te nemen achter het stuur. Ook het interieur maakt een zeer strakke en nette eerste indruk. Het dashboard is fijn georganiseerd en uitgerust met het minimaal aantal knoppen. Er is gekozen voor kwalitatief hogewaardige materialen. Een groot zwevend scherm voor de media en navigatie maakt het dashboard af. Het stuurwiel met stuurbediening is afkomstig uit het C- segment. De ST-line is uitgevoerd met het optionele B&O soundsysteem wat zorgt voor een scherp en diep geluid. De stoelen zitten prettig en zijn bij de geëtaleerde ST Line uitgevoerd in het half leder. Voorin oogt het ruimtelijk en netjes. Eenmaal aangekomen op de achterbank valt het meteen op dat er achter de bestuurdersstoel nog precies ruimte is voor een ½ persoon. Met de bestuurdersstoel op mijn lengte afgesteld (1.86 meter) is er helaas weinig tot geen plek meer over voor benen. Achter de passagiersstoel is wel voldoende ruimte te creëren zodat je zowel voorin als achterin comfortabel kan zitten.
Tijd voor de kofferbak. Na het uiteindelijk vinden van de greep, die trouwens erg mooie was verwerkt in het achterlicht, ging de kofferbak open. Ook bij de nieuwe EcoSport is er gekozen voor een deur die zijwaarts open gaat. Op zich fraai om te zien maar erg praktisch is het niet. De kofferbak laden met een auto vlak achter je geparkeerd wordt een uitdaging. Daarnaast wordt de deur als het voorbij een bepaald punt komt automatisch helemaal open geduwd wat voor schade kan zorgen als deze ruimte er niet is. De kofferbakruimte oogt wat klein (356 liter). Er is net genoeg ruimte voor een tas met golfclubs om maar in het thema van de locatie te blijven.
Productie EcoSport naar Europa met een Nederlands tintje
Na het kritische gepunnik aan de EcoSport werden we samengeroepen om luisteren naar Sebastiaan van de Pol (manager PR) en Melvin van Staalduinen (SUV Brandmanager). Na een korte presentatie over het Ford nieuws voor 2018 met een aantal leuke nieuwe introducties kwam de EcoSport aan bod. Om de stempel ‘’made in Europe’’ op de EcoSport te krijgen is de productie verhuisd van India naar Roemenië. Dit moet resulteren in snellere levertijden en een Europese kwaliteitsbeleving. Dat de EcoSport goed onder handen is genomen is te merken aan de 2300 nieuwe onderdelen die zijn gebruikt. Het design van de nieuwe EcoSport is te danken aan de Nederlandse Amko Leenarts die Design director is bij Ford.
Vier uitvoeringen
De EcoSport is leverbaar in vier uitvoeringen de Trend Essential, Trend Ultimate, Titanium en de ST-Line. In eerste instantie is de EcoSport alleen leverbaar met de 125 Pk sterke 1.0 EcoBoost benzinemotor. Het instapmodel de Trend Essential wordt standaard uitgerust met onder andere 16 inch stalen velgen met wieldoppen, 4.2 inch Radio TFT Screen, Bluetooth en lederen stuurwiel, -pookknop en -handremgreep. Al vanaf de Trend Ultimate wordt het 4.2 inch scherm vervangen voor de SYNC3 8 inch touchscreen met navigatiesysteem. Voor zilver en chroom accenten in het exterieur kan er gekozen worden voor de Titanium uitvoering. Vanaf de Titanium wordt de EcoSport ook geleverd met 16 inch lichtmetaal. Ook Automatische Airconditioning, Cruise Control, Luxe Boordcomputer en parkeersensoren achter behoren tot de standaarduitrusting van de Titanium uitvoering. De Titanium uitvoering is naast een handgeschakelde 6-bak ook leverbaar met een automaat met flippers achter het stuur. De meest complete uitvoering is de EcoSport ST-Line. Mee gespoten bumpers in ST-Line Body Styling Kit, ST-Line grille, Gedeeltelijk lederen bekleding met rode en grijze stiksels en standaard contrasterende kleuren voor dak en body maken deze uitvoering de meest complete en sportiefste EcoSport.
Tijd om de weg op te gaan
Na de presentatie was het toch eindelijk tijd om de weg op te gaan. Een EcoSport Titanium in Ruby Red stond klaar op het parkeerterrein. Het eerste dat opviel tijdens het wegrijden was het geluidsniveau van de driecilinder 1.0 EcoBoost. Dit was aangenaam stil en ook het ‘’rateltje’’ wat sommige 3 cilinder motoren produceren was niet vervelend aanwezig. Om het comfort van de EcoSport te testen zijn we het naastgelegen Naarden-Vesting ingereden om het onderstel te onderwerpen aan de kinderkopjes die deze mooie Vestingstad nog rijk is. Dat er gekozen is voor een sportief onderstel maar toch ook voor comfort is goed te merken. Ook in de EcoSport zijn er nauwelijks piep of kraak geluiden aanwezig. Het compacte formaat van de EcoSport kwam goed tot zijn recht in de nauwe straatjes van deze oude vestingstad.
Is de EcoSport dan ook echt sportief?
Daarna de snelweg op om te kijken of de EcoSport goed kan meekomen met het verkeer. Echt sportief is niet het eerste dat je te binnen schiet. Om vlot de 100 km/h te passeren dien je de 1.0 EcoBoost flink op toeren te jagen. Eenmaal op snelheid voelt de EcoSport erg comfortabel en is het door de zesde versnelling ook aangenaam stil in de auto. Voor vlot inhalen van verkeer is terugschakelen naar de vierde versnelling wel weer een noodzaak. Het onderstel voelt wel fijn en enigszins sportief aan, overhellen is minimaal. Het zicht achteruit is via de grote spiegels zeer goed te noemen. Ook het waarschuwingslichtje in de spiegel voor de dode hoek zijn erg aangenaam en geven een veilig gevoel.
Nu al een update nodig
Ondanks de kleine minpuntjes vermaakten we ons prima in de EcoSport. Tijd om terug te gaan. Via Voicecontrole probeerden we het navigatiesysteem te activeren. Dit bleek een erg lastige opgave en had frustrerend veel stappen. Handmatig is het Audio- navigatiesysteem erg gebruiksvriendelijk te bedienen via het touchscreen. De navigatie was duidelijk zichtbaar via het 8 inch scherm. Tot onze verrassing ontstond er enige paniek in de navigatie op de snelweg rond Naarden. Aanpassingen aan deze snelweg zijn meer dan een jaar geleden afgerond dus erg apart dat de navigatie van een auto die nog niet op de markt is niet up to date is. Gelukkig is dit met een simpele update snel te verhelpen.
Conclusie voor de (zakelijke) leaserijder
De nieuwe Ford EcoSport is zeker in positieve zin opgeknapt. Het is een zeer fraaie auto om te zien (met name de ST-Line). De pluspunten van de EcoSport zijn naast zijn uitstraling, fijne stille motor, sportief onderstel, veilig, en een fraai, comfortabel en gebruiksvriendelijk interieur. De minipunten van de EcoSport zijn gebrek aan ruimte achter de bestuurder, kleine kofferbak, kofferbakdeur en toch wel iets gebrek aan vermogen. De prijs van de nieuwe EcoSport ligt tussen de € 21.855,- (bijtelling € 163,-) voor de Trend Essential en de € 26.055,- (bijtelling € 194,-) voor de meest complete en sportieve ST-Line. Het is zeker een auto in het B-SUV segment wat een bezichtiging aan de Ford dealer waard is, voor zowel particulier als de leaserijder.
Ervaar elektrisch rijden op de EV Experience
Altijd al willen weten hoe een elektrische auto of waterstofauto rijdt? Die ervaring kun je heel makkelijk opdoen tijdens de EV Experience. Deze wordt van 2 t/m 4 oktober gehouden op het vernieuwde Circuit Zandvoort. De (garage)deuren zijn dagelijks geopend van 10:00...
Geef zakelijke rijder per 1 juli al keuze in bijtelling
Het coronavirus heeft het reisgedrag van werknemers ingrijpend veranderd. Ruim een kwart* van de zakelijke rijders wil ook na de coronacrisis vaker blijven thuiswerken. Ook privé-kilometers nemen af, met uitzondering van die voor vakanties met de eigen auto. Het is...
En ja, dan ben je ineens Autopersonality of the Year
De Nationale Auto Awards hebben een verkiezing georganiseerd voor diverse doelgroepen en bedrijven in de autobranche. Denk daarbij aan het beste schadeherstelbedrijf, universeel autobedrijf, autorijschool van het jaar, maar ook de Autopersonality of the Year. Mijn...
LeaseAholic
Wij helpen de leaserijder bij de keuze voor een nieuwe leaseauto, leaseofferte, leasecontract en/of leasemaatschappij.
De schakel tussen u en de leaserijder!
CONTACTGEGEVENS
Loopkantstraat 25,
5405 AC, Uden
info@leaseaholic.nl
tel: +31(0)41-3305576
kvk: 66127394