Conclusie
De Volvo V60 D6 Twin Engine (voorheen Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid) is nog steeds een uniek en aantrekkelijk aanbod. Het is niet alleen de enige diesel/hybride* die Nederland rijk is, maar het is ook een compleet plaatje wat aangeboden wordt, namelijk: een stationwagon (waar Nederlanders van houden), diesel- en hybrideaandrijving dus dubbel zo zuinig én rijk uitgerust met veel optie mogelijkheden. Niet voor niets waarderen wij deze Volvo met een BUSINESS 9.

Introductie
De Volvo V60 D6 Plug-In Hybrid (zoals hij bij zijn introductie in 2012 heette) was zo’n groot succes, dat Volvo kon kiezen aan wie ze hem verkochten. In 2015 kwam een naamswijziging naar Volvo V60 D5 of D6 Twin Engine. De D6 heeft 280pk, 50pk meer dan de D5 met 230pk. Hij heeft sinds enkele jaren wel concurrentie van de Audi Q7 3.0 TDI e-Tron. We kijken hoe sterk Volvo’s aanbod is nu hij net als alle andere auto’s 22% bijtelling heeft. Dit bijtellingspercentage is hetzelfde percentage als alle andere leaseauto’s die niet elektrisch zijn.

Leaserijders keuze

  • Meest gekozen uitvoering:    R-Design
  • Meest gekozen opties:           Business Pack Connect met Premium Audio by Harman Kardon, Hybrid Technology Line, Intellisafe Pro Line, DAB+
  • Meest gekozen accessoires:  Volvo-Tuning by Polestar Performance (+15pk, +30Nm), Park Assist camera
  • Meest gekozen kleuren:         Power Blue, Osmium Grey, Onyx Black, Inscription Crystal White

Onze keuze

  • Uitvoering:     D5 Lease Edition, D6 Special Edition of D6 R-Design
  • Opties:            Business Pack Connect met Premium Audio by Harman Kardon, Intellisafe Pro Line, DAB+, verwarmbaar stuurwiel,
  • Accessoires:   Volvo-Tuning by Polestar Performance (+15pk, +30Nm),
  • Kleur(en):        Exterieur: Power Blue, Osmium Grey, Inscription Ember Black metallic. Interieur: Urban Wood inleg, Beechwood (bruin) leder

De 10 aanschaf-criteria voor de Volvo V60 Twin Engine

Ruimte en gemak
Voorin: Zoals je van Volvo gewend bent, zitten de stoelen erg goed! Verwacht geen uitermate sportieve stoelen, maar een mix van sportieve en comfortabele stoelen waarin je erg goed zit. De elektrische lendensteunen zorgen voor prettige ondersteuning van de onderrug. Het enige wat we misten waren zittingverlengers, voor een klein beetje meer steun voor de bovenbenen.

Achterin: voor volwassenen is het goed toeven. Je hebt voldoende hoofd- en beenruimte. De achterpassagiers hebben hun eigen ventilatieroosters in de deurstijlen.

Bagageruimte: Die is niet de grootste. Het accupakket zit namelijk onder de vloer van de bagageruimte. De vloer is daardoor 6 cm verhoogd en heb je nog maar 310 liter bagageruimte. Als je ruimte zoekt, dan moet je voor zijn grote broer de V70 gaan.

Opbergvakken: Als bestuurder heb je redelijk wat opbergruimte op de voor de hand liggende plaatsen, in de voorportieren, onder en voor de middenarmsteun, maar ook achter het bedieningspaneel van de middenconsole.

(5 sterren) & luxe
VeiligheidHad iemand verwacht dat de Volvo V60 Twin Engine géén 5 sterren zou halen bij de Euro NCAP score? Natuurlijk heeft de V60 Twin Engine 5 sterren gehaald. Volvo heeft qua veiligheidsvoorzieningen het hele alfabet goed gebruikt. Van ABS, EBA, ESC tot RAB, SIPS en WHIPS. Als je dan het Intellisafe Pro Line pakket erbij bestelt, met ondermeer Collision Warning met Full Auto Brake, Adaptieve Cruise Control en Lane Departure Warning, dan valt er niets meer te wensen over.

Luxe: Met de standaard Momentum en Lease Edition uitvoering rijd je absoluut niet karig, je mist alleen wel een navigatiesysteem. Vooral voor de Lease Edition is dat opvallend. De Twin Engine kun je van veel verschillende en aantrekkelijke opties voorzien. Bedenk wel dat opties je bijtelling leaseprijs doen stijgen. Je betaalt geen bijtelling voor de exterieurkleuren Passion Red en Ice White, die hebben namelijk geen meerprijs.

Comfort versus sportiviteit
Als je veel benzine Plug-In’s gereden hebt, dan komt de overgang van de V60 Twin Engine van elektrisch naar diesel minder vloeiend over.

De 280pk van onze gereden D6 nodigt je uit om sportief te rijden. Maar er zijn twee punten waardoor deze Volvo niet het predicaat sportief krijgt. De pk’s kun je goed in je stuur voelen als je in een korte langzame bocht extra gas geeft, het All Wheel Drive systeem staat namelijk niet standaard aan. Én in lange doordraaiende bochten voel je het extra accugewicht op de achterwielen.

Dit is een echte comfortabele snelwegcruiser met genoeg pk’s voor stoplichtsprintjes en sportieve/veilige inhaalacties.

Zakelijke uitstraling & design
Met een Volvo kun je altijd voor komen rijden bij klanten. Je bent nooit “over-dressed”. Een wanklank hoef je ook niet verwachten, het is de allemansvriend onder de zakelijke rijders. Het is een verstandige keuze.

Emotie versus ratio
Rondom Volvo blijft het “verstandig” imago hangen. Daardoor blijft het een goede rationele keuze. In de juiste kleur en met de juiste wielen is de V60 Plug-In best een emotionele keuze. Des te nieuwer de Volvo des te emotioneler hij wordt, bijv. de nieuwe XC90 is emotioneler dan deze V60 Plug-In.

Carkit, navigatie & audio
Het dashboard voor je neus is digitaal net als je smartphone. Daardoor kan er veel info op weergegeven worden wat erg prettig is. Het display in het midden, die onder andere de radio en airco weergeeft is helder, uitgebreid en werkt goed. Het zou iets groter mogen zijn, om meer functionaliteiten tegelijk te laten zien.

Navigatie is helaas niet standaard op de Lease Edition. Opvallend! Het Business Pack Connect incl. Life Time MapCare navigatie kost op de Lease Edition € 995,-.

Verder is de basis lease-luxe: Bluetooth, parkeersensoren, regensensor etc. wel standaard. Je komt dus echt niets te kort. De standaard audio is goed, maar je doet jezelf wel tekort als je niet voor het Harman Kardon audio kiest. Subliem geluid! Het Harmann Kardon is op de Lease Edition niet verkrijgbaar. Voor €995,- wel op de Special Edition, Summum en R-Design.

Prestatie 
D6 (280pk, 0-100: 6,0 sec., 230 km/h), verbruik (1:20) & trekgewicht (1800kg).
D5 (230pk, 0-100: 6,9 sec., 210 km/h), verbruik (1:20) & trekgewicht (1800kg)
De 2400cc 5-cilinder dieselmotor met 220pk wordt gecombineerd met een elektromotor met 68pk. Wat tezamen een vermogen van maar liefst 280pk oplevert. Tja, je kunt ze niet standaard optellen. . De combinatie van een elektrische aandrijving (veel trekkracht vanuit stilstand) en een dieselmotor (veel trekkracht bij lage toeren) zorgt voor veel comfort of snelheid.

Het verbruik voor zowel de D5 als de D6 is volgens www.werkelijkverbruik.nl (waarin tankpasgegevens verwerkt zijn) een keurige 1:20. Dat is netjes, gezien het vermogen wat je tot je beschikking hebt.

Met een volle opgeladen accu kunt u in de PURE-mode 50km elektrisch rijden. Wat flink scheelt in de brandstofkosten.

Bijtelling (22%, € 365,- o.b.v. 40,8%) / aanschaf (vanaf € 48.765,-)
Over zowel de Volvo V60 D5 en D6 Twin Engine betaal je 22% bijtelling voor de aankomende 60 maanden. De V60 Twin Engine is beschikbaar vanaf: € 48.765,-. Met 22% bijtelling is de netto bijtelling per maand € 365,- o.b.v. 40,8% belasting en € 465,- o.b.v. 52% belasting. Vanwege de lage uitstoot van de Twin Engine kost deze slechts het ‘halftarief’ aan wegenbelasting. Dus 50% van de normale wegenbelasting. Dit voordeel geldt t/m 2020.

Leaseprijs o.b.v. 60 maanden / 20.000km per jaar (€ 699,- excl. BTW )
De V60 Twin Engine kun je via Volvo Car Lease al leasen vanaf € 699,- excl. BTW per maand o.b.v. 60 maanden en 20.000km p.j. Dit is Full Operational Lease, dus inclusief verzekering, wegenbelasting, onderhoud en afschrijving.

Voor persoonlijk en vrijblijvend leaseadvies of een scherpe leaseprijs, kunt u altijd contact opnemen met LeaseAholic.

Waardevastheid
Volvo modellen gaan lang mee voordat er een nieuw model aankomt. Bij Volvo kan dat ook, omdat de modellen een tijdloze vormgeving hebben.

En door de jaren heen worden de Volvo’s uiteraard voorzien van up-to-date techniek. Die combinatie zorgt voor waardevaste auto’s..

Conclusie

De Volvo V60 D6 Twin Engine (voorheen Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid) is nog steeds een uniek en aantrekkelijk aanbod. Het is niet alleen de enige diesel/hybride* die Nederland rijk is, maar het is ook een compleet plaatje wat aangeboden wordt, namelijk: een stationwagon (waar Nederlanders van houden), diesel- en hybrideaandrijving dus dubbel zo zuinig én rijk uitgerust met veel optie mogelijkheden. Niet voor niets waarderen wij deze Volvo met een Business 9.

BEOORDELING: EEN BUSINESS 9

Voor persoonlijk en vrijblijvend leaseadvies, kunt u altijd contact opnemen met LeaseAholic.
Fotografie: Joey Jacobs

De Jaguar I-Pace is de toekomst voor de leaserijder

Wat gaaf is het om in de ‘nu-nog-zeldzame’ Jaguar i-Pace te rijden! Nu nog zeldzaam, we hadden er namelijk tijdens onze rijtest nog geen één in het wild gespot, maar we verwachten er in 2019 veel van te zullen zien. Jaguar heeft er namelijk nu al duizenden van...

Tesla Model S 75D – leaseauto test voor leaserijder

Een bijzondere auto en tegelijkertijd ook weer niet. Eigenlijk is het een exoot en toch rijden er zoveel van rond. We hebben het over de Tesla Model S, die vanaf 2019 mensen niet meer alleen kan overtuigen met zijn lage bijtelling van 4%. Vanaf 2019 wordt het namelijk...

De Ford Mondeo Hybrid Wagon is een Europese Amerikaan

Er verschijnen steeds meer hybride auto’s en Ford wil niet achterblijven. Eén van de eerste hybride Fords is de Mondeo Hybride, die sinds begin dit jaar ook als Wagon beschikbaar is. Wij namen de Ford Mondeo Hybride Wagon in de schitterende kleur “urban teal “ een...

Renault Kadjar – rijtest

Conclusie De Renault Kadjar scoort op elk punt een ruime voldoende. Eigenlijk laat hij nergens steken vallen en scoort zelfs extra goed op bijv. bagageruimte. Het is geen uitgesproken auto op bijvoorbeeld sportief of comfortabel gebied, maar gewoon een goede auto met...

Rijtest Kia e-Niro, de ideale elektrische schoonzoon

We hebben al behoorlijk wat elektrische auto’s mogen testen en elke keer was het plaatje niet compleet. Ondanks dat elektrische auto’s opvallend veel aandacht krijgen in de media, twijfelden we regelmatig of die media-aandacht wel terecht was. Want bijna elke...

Ford Mondeo ST-Line – rijtest

Conclusie De Ford Mondeo ST-Line is gemaakt voor de 2017 bijtellingsregels. De leaserijder kan (bijna) niet meer kiezen voor een verlaagde bijtellingscategorie en daarom maakt men weer emotionele keuzes. Je gaat voor de auto die je aanspreekt. En dat doet de ST-Line...

Volvo V40 – test voor de leaserijder

Conclusie Doordat de Thor-koplampen nu ook op de V40 zitten hoort hij helemaal bij de Volvo familie. Na deze Volvo V40 test concluderen we: de sterke punten zijn behouden, goede stoelen, veel veiligheidsvoorzieningen en een goed onderstel. Enkele verbeterpunten: meer...

Toyota Mirai – rijtest

Conclusie Voor 79.990 euro een aandeel kopen in de toekomst? Het kán! Voor dat bedrag rijdt de Toyota-dealer de Mirai voor, de eerste betaalbare auto met vooruitstrevende waterstoftechniek. En, voor wie nog in het heden leeft, zoals u en wij, met slechts vier procent...

Opel Grandland X doet zijn naam eer aan

Is de dieselmotor ten dode opgeschreven? Welnee, er zijn nog steeds talloze modellen leverbaar met een dieselmotor, waaronder de Opel Grandland X. Wij reden Opels grootste SUV met een 1.5 liter CDTI-dieselkrachtbron. Is deze auto interessant voor zakelijk gebruik? Dat...

De 7 schoonheden van de DS 7 Crossback – leaserijderstest

Al in de 17e eeuw werden in Frankrijk de zeven schoonheden bepaald. Ze zijn natuurlijk niet één-op-één te vergelijken met een auto, maar we vonden na de rijtest dat de DS 7 Crossback zoveel unieke schoonheden heeft, dat we deze leaserijdersrijtest in het teken hebben...

LeaseAholic

Wij helpen de leaserijder bij de keuze voor een nieuwe leaseauto, leaseofferte, leasecontract en/of leasemaatschappij. De schakel tussen u en de leaserijder!

CONTACTGEGEVENS

Korenmijt 43, 5406 AN, Uden info@leaseaholic.nl tel: +31(0)41-3305576 kvk: 66127394