Conclusie
De Mitsubishi Outlander PHEV heeft meer pluspunten, dan minpunten. De pluspunten zijn: ruimte, uitrusting, uiterlijk. De minpunten zijn zijn hogere gewicht en enkele kleine aandachtspunten die Mitsubishi geen moeite kosten om die bij een volgende Outlander te verbeteren. Als je voor de Outlander kiest, dan zul je er veel plezier van beleven. Bedenk wel van te voren, dat het een grote auto is. Daar kun je je op verkijken. En wees wel consequent met elektrisch laden, anders is het geen zuinigheidswonder. Daarom ontvangt de Mitsubishi Outlander PHEV een BUSINESS 8,5.
Introductie
Er is in 2013 bij de introductie van de Mitsubishi Outlander PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) veel over deze auto geschreven. Vanwege zijn aantrekkelijke bijtellingspercentage was de Outlander erg populair en niet aan te slepen. Nu de tweede versie van de Outlander PHEV geïntroduceerd is, onderzochten wij of het alleen het bijtellingspercentage is wat deze Outlander versie zo aantrekkelijk maakt. Of heeft hij nog meer pluspunten? We kunnen wel alvast verklappen dat we veel meer pluspunten ontdekt hebben.
Leaserijders keuze
- Meest gekozen uitvoering: Executive Edition
- Meest gekozen opties: Opties zijn er ook niet
- Meest gekozen accessoires: Trekhaak, beschermstrip achterbumper, instaplijsten, kofferbakbeschermer en dakdrager
- Meest gekozen kleuren: Amethyst Black (1), Ruby black (2) en Titanium Grey (3)
Onze keuze
- Uitvoering: Executive Edition of Instyle
- Opties: Er zijn geen opties mogelijk. De opties zijn verwerkt in een luxere uitvoering
- Accessoires: Trekhaak, kofferruimtebeschermer en achterbumperbeschermer
- Kleur(en): Exterieur: Orient Red, Titanium Grey of Granite Brown. Interieur: bruin leder met rode accenten
De 10 aanschafcriteria voor de Mitsubishi Outlander PHEV
Ruimte en gemak
Voorin: de ruimte voorin is erg goed. Je voelt gelijk dat je met een grote auto op pad bent, wat al begint bij de hoge instap. Het vele glas en diepe dashboard bevestigen het ruime gevoel. De stoelen bieden veel steun, al had de zittingen wat langer gemogen. Gelukkig kun je de bestuurdersstoel kantelen bij het in hoogte verstellen, daarmee zorg je gelijk voor extra steun voor de onderbenen.
Veiligheid (5 sterren) & luxe
Veiligheid: De veiligheidsscore van de Outlander is een volle 5 sterren volgens Euro NCAP. Alleen de meest luxe Outlander, de Instyle+, is voorzien van extra “luxe” veiligheidsvoorzieningen zoals adaptive cruise control, forward collision warning en lane departure warning. De overige drie minder-luxe uitvoeringen hebben de gebruikelijke veiligheidsafkortingen, ABS, ESP en een uitgebreid airbagpakket.
Het ABC-Leasepakket (Achteruitrijcamera, Bluetooth carkit en Cruise Control) is natuurlijk aanwezig op de basisversie, de Business Edition. Maar gelukkig heeft Mitsubishi de basis-Outlander nog rijker uitgerust dan dat, o.a. een navigatiesysteem en DAB+ zitten standaard in deze versie. Als je één versie luxer kiest, dan kun je je auto voorverwarmen en koelen terwijl hij oplaad. Dit kun je instellen in de auto, maar ook via de app. Het nadeel is wel, dat er een maximum zit aan de verwarm/koeltijd. In de auto kun je maximaal 15 minuten instellen, via de app kan dat maximaal 30 minuten. Dus als het erg hard vriest of je zomerse afspraak loopt uit, dan heb je nog niet helemaal de gewenste temperatuur, maar slechts een iets aangenamere.
Mitsubishi levert twee oplaadkabels bij de Outlander. Één om thuis te laden via je eigen stopcontact en één kabel voor publieke laadpalen. Mitsubishi geeft je dus geen excuus om niet elektrisch op te laden.
Comfort versus sportiviteit
Het hoge uiterlijk van de Outlander bevestigt dat dit geen sportieve auto is, zijn sportieve lichtmetalen velgen ten spijt. Door zijn hogere gewicht en acceleratievermogen ligt de auto goed in de bocht en kun je er sportief mee rijden, maar heb niet teveel sportieve aspiraties. Dit is voornamelijk een comfortabele auto. Door zijn hoogte heb je ook een goed uitzicht op de weg, maar geen laag sportief uitzicht.
Zakelijke uitstraling/design
Deze nieuwe Outlander heeft door het gebruikte chroom, glimmend zwart en rode achterlichten een moderne uitstraling. Bedenk wel goed welke exterieurkleur je kiest. Juist omdat de Outlander een grote auto is, geeft de ene kleur een andere uitstraling dan een andere kleur. De Outlander was en is een groot succes onder leaserijders. Daardoor heeft hij ook de reputatie dat veel leaserijders alleen maar vanwege het bijtellingsvoordeel voor de Outlander kiezen. Er zijn echter ook genoeg andere punten te noemen waarvoor je voor de Outlander kiest. Zoals onder andere zijn uiterlijk.
Emotie versus ratio
De Outlander is met een Japanse potlood scherp getekend. Zowel van binnen als van buiten ziet de Outlander er fraai uit en zal de keuze van de Outlander niet alleen gebaseerd zijn op zijn bijtellingscategorie (ratio). Met een goede exterieurkleur komen de zwart glimmende en chromendelen goed uit de verf. Je kiest de Outlander PHEV nu dus meer op emotie dan ooit.
Carkit, navigatie & audio
De carkit, navigatie en audio worden allemaal bedient via het grote touchscreen op het dashboard.
Carkit: De carkit werkt zoals je mag verwachten, goed. Hij is te bedienen via het stuurwiel, maar ook via je stem. Het geheel is makkelijk in te stellen. Ook het streamen van muziek op je telefoon is geen probleem.
Prestatie (203pk, 0-100: 11 sec., 170 km/h, verbruik (1:16,8) & trekgewicht (1500kg)
Ondanks dat de 0-100 acceleratie 11 seconden in beslag neemt, voelt de auto veel sneller aan, wat natuurlijk te danken aan de hulp van de elektromotor. Dat snelheidsgevoel heeft Mitsubishi knap gedaan, de Outlander is met zijn 1820kg namelijk geen lichtgewicht. Dat hoge gewicht voel je ook niet terug in zijn stuurgedrag.
Bijtelling (22%, € 288,- o.b.v. 40,8%) / aanschaf (vanaf € 38.530,-)
De Mitsubishi Outlander PHEV heeft een vanafprijs van € 38.530,- (fiscaal) en heeft een bijtellingspercentage van 22%. Dit komt overeen met € 288,- netto bijtelling op basis van 40,8% inkomstenbelasting. Bij 52% belasting betaal je maandelijks netto € 367,-. Als je 7 zitplaatsen wilt hebben, dan kies je voor de niet-Plug-In versie en deze is verkrijgbaar vanaf € 32.990,- en ook met 22% bijtelling. Maandelijks kost deze netto € 247,- bij 40,8% belasting. Dat is € 45,- per maand minder aan bijtelling. Met 52% belasting is het maandelijks € 315,-. Wel of geen 7 zitplaatsen is een afweging die de leaserijder zelf moet maken, maar naast de extra zitplaatsen bespaar je ook bijtelling. Je kunt dan niet elektrische laden en besparen.
Leaseprijs (€ 599,- excl. BTW 60mnd./20.000km)
Als je maximaal gebruik wilt maken van de bijtellingsregels van 2016, dan adviseren wij je om een leasecontract af te sluiten voor de duur van 60 maanden en dan bij een jaarlijks kilometrage van 20.000 kun je de Outlander al leasen vanaf € 599,- excl. BTW. Dit leasebedrag is gebaseerd op het meest gebruikelijke leasecontract namelijk Full Operational Lease. Hier zitten alle kosten van de auto in verwerkt. Zoals ROB (Reparatie Onderhoud Banden), verzekering, wegenbelasting etc.
Voor persoonlijk leaseadvies of een scherpe leaseprijs kunt u altijd contact opnemen met LeaseAholic.
Waardevastheid
De Mitsubishi Outlander is al geruime tijd op de markt. Er zijn er ook veel van verkocht en dat is niet voor niets. Het is een aantrekkelijk ruime en goed uitgeruste auto. Hij heeft voor een tweede leven bij een particulier veel te bieden. Tezamen met de betrouwbaarheid van Mitsubishi, zijn aantrekkelijke uiterlijk en grote aanbod Outlander PHEV’s (die uit de lease komen) zit het met de waardevastheid wel goed. De aankomende jaren krijgt hij wel meer concurrentie van de nieuwe Plug-In hybride modellen.
BEOORDELING: EEN BUSINESS 8,5
Voor persoonlijk en vrijblijvend leaseadvies, kunt u altijd contact opnemen met LeaseAholic.
Fotografie: Joey Jacobs
LeaseAholic
Wij helpen de leaserijder bij de keuze voor een nieuwe leaseauto, leaseofferte, leasecontract en/of leasemaatschappij. De schakel tussen u en de leaserijder!
CONTACTGEGEVENS
Korenmijt 43, 5406 AN, Uden info@leaseaholic.nl tel: +31(0)41-3305576 kvk: 66127394